Obezite Cerrahisi Sonrası Kabızlık Nasıl Tedavi Edilir? | Op. Dr. Fırat Tutal

Obezite Cerrahisi Sonrası Kabızlık Nasıl Tedavi Edilir?

Obezite cerrahisi ameliyatından sonra hastaların en sık şikayet ettiği durumlardan biridir kabızlık. Kabızlığın tarifi nedir peki?  Kabızlık genellikle bağırsakları boşaltmakta zorlanan, fazla ıkınarak zorlanarak dışkılama ve  genellikle sertleşmiş dışkı ile ilişkili bir durum olarak tanımlanır. Haftada bir kereden az ortaya çıkan sert dışkı veya bağırsak hareketlerine sahip olmak kabızlık olarak kabul edilir. Bazı insanlar her gün tuvalete çıkmamayı kabızlık olarak düşünürler, bu yanlış bir düşüncedir.  Obezite cerrahisi ameliyatından sonra, bağırsak hareketleri genellikle ameliyat öncesi ile aynı olabilir veya ameliyattan sonra daha da az olabilir.

Hastaların büyük çoğunluğunda kabızlık geçici bir durumdur. Nedenlerini anlamak, kabızlığı tedavi etmek ve önlemek için çok önemlidir.  Dışkı ne kadar uzun süre bağırsakta, özellikle kolon dediğimiz kalın bağırsak bölümünde kalırsa , içinden o kadar su emilir ve dışkı git gide sertleşir. Tuvalete çıkmak daha da zor bir durum haline gelir.

Çoğu durumda, obezite cerrahisi ameliyatından sonra kabızlık aşağıdakilerden kaynaklanır:

-Yiyecek ve içecek tüketiminde azalma

-Demir takviyesi

-Sakinleştiriciler, kronik ağrı ilaçları veya antidepresanlar gibi ilaçlar

-Zayıf karın kasları

-Ameliyat sonrası erken dönemde narkotik ağrı kesici ilaçların kullanımı. (Bu ilaçları kabızlığa katkıda bulunmamak için ameliyattan sonra mümkün olan en kısa sürede kesilir.)

-Yeterli su içmemek: Yeterli sıvı alımı dışkıyı nemlendirir ve dışkıyı hareket ettirir.

Günde 1,5 litre su tükettiğinizden emin olun. Başlangıçta bu kadar su tüketmek zordur.

Kafein gibi idrara daha fazla çıkartan içeceklerden  kaçınmak özellikle başlangıçta çok önemlidir.

-Egzersiz eksikliği: Ameliyattan sonra mümkün olan en kısa sürede ve egzersiz yapana kadar (bir ay) günde 45 dakika yürümeyi rutin olarak uygulamalısınız.

-Yetersiz lif alımı; katı gıdaya geçtikten sonra, diyetinizde yüksek lifli yiyeceklerin bulunduğundan emin olun. Fasulye, derisi olan meyveler, sebzeler lif içeren gıdaların iyi örnekleridir.

Hemoroid, fıtık ve bağırsak tıkanıklıkları ile ilgili potansiyel problemler nedeniyle, kabızlığı gerçekleşmeden önce önlemek önemlidir. Bir demir takviyesi alıyorsanız, daha fazla sıvı içip daha fazla lif yiyene kadar ilk ay boyunca bir dışkı yumuşatıcı almak gerekebilir.

Kabızlık sorununuz için muhakkak doktorunuzla görüşmelisiniz, kendi kendinize uzun süre kullanacağınız dışkı yumuşatıcı ilaçlar ileride bu ilaçlar olmadan tuvalete çıkamamaya neden olabilir. Tuvalete çıkmak için bu ilaçlara bağımlı hale gelebilirsiniz.